SESI KULIAH 2013 AKAN BERMULA PADA 2 JANUARI 2013

PROFORMA MTE 3101-3104



Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan Rendah)

Tajuk Kursus
 Mengenal  Nombor
(Knowing Numbers)
Kod  Kursus
MTE3101
Kredit
3(3+0)
Jam Interaksi
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat Kemasukan
Tiada
Semester
Satu/ Dua
Hasil Pembelajaran
1.    Membandingkan perkembangan sistem pernomboran yang pelbagai.
2.    Menjanakan sistem pernomboran baharu bagi sebarang asas nombor.
3.    Mengenal pasti ciri-ciri nombor asli, nombor nisbah, nombor bukan nisbah dan nombor nyata.
4.    Melakukan operasi asas ke atas pelbagai set nombor.
5.    Meneroka pelbagai pola nombor dan  konsep yang mendasarinya melalui aktiviti rekreasi.
6.    Menentukan  modulus, argumen dan konjugat bagi nombor kompleks.
7.    Menukar nombor kompleks daripada bentuk kordinat kepada  bentuk polar dan sebaliknya.
8.    Mengaplikasi konsep nombor ke dalam  aktiviti penyelesaian masalah.
Sinopsis








Kursus ini  memberikan pendedahan kepada pelajar  tentang sistem angka dan asas teori nombor. Pelajar juga akan menerokai dengan lebih mendalam tentang ciri dan teorem yang berkaitan dengan nombor asli, nombor nisbah, nombor bukan nisbah, nombor nyata dan nombor kompleks. Semasa proses pembelajaran, pelajar akan mengaplikasikan ilmu tentang nombor dalam anggaran kuantiti
In this course students are exposed to the various numeration systems and also the elementary number theory. In addition, there is a further exploration into the sets of natural, rational, irrational, real and complex numbers. In the process, students will apply their knowledge of numbers in estimation of quantities.


Topik
Kandungan
Jam
1


Sistem Pernomboran
·          Sistem pernomboran  awal
·          Sistem pernomboran Hindu-Arab
·          Sistem pernomboran  yang lain
o   bilangan  simbol  dan  kumpulan dalam pelbagai asas
o   menukar asas  b kepada asas 10 dan sebaliknya
o   mencipta satu sistem pernomboran baharu  (projek)

6




2
Teori Asas Nombor
·          Sistem nombor
o   definisi
o   klasifikasi  set  nombor nyata
o   perwakilan nombor

6
3
Nombor Asli
  • Nombor perdana
o   kebolehbahagi (divisibility)
o   pemfaktoran nombor perdana- algoritma Euclid
  • Nombor modular
  • Teorem Asas Aritmetik
(The Fundamental Theorem of Arithmetic)
  • Nombor rekreasi
o   urutan Fibonacci  dan Golden Ratio
o   petak ajaib
  • Penyelesaian masalah

12
4
Nombor Nisbah
  • Ciri-ciri asas
  • Kardinaliti (cardinality) nombor nisbah
  • Nombor nisbah kompleks dan pecahan berterusan (continued fractions)
  • Penyelesaian masalah

6
5
Nombor Bukan Nisbah
  • Ciri-ciri asas
  • Punca kuasa dua dan Surd
o   Hukum hasil darab
o   Hukum hasil bahagi
  • Penyelesaian masalah

6
6
 Nombor Kompleks
·          modulus, argumen dan konjugat bagi  nombor kompleks
  • operasi melibatkan nombor kompleks
  • nombor kompleks dalam bentuk polar

6
7
Penganggaran Kuantiti
  • pembundaran nombor
o   nombor bulat
o   pecahan dan perpuluhan
o   bentuk piawai
o   punca kuasa dua dan surd

3


Jumlah
45
Penilaian
Kerja kursus                50%
Peperiksaan                50%
Rujukan Utama
Groves, Susie. (2006). Exploring number and space: Study guide. Victoria: Deakin University.
Musser, Gary L.; Burger, William F. & Peterson, Blake E. (2006). Mathematics for elementary teachers. A contemporary approach. 7th ed. NJ: John Wiley and Sons.
Smith, K. J. (2001). The nature of Mathematics. 9th ed. Pacific Grove,
CA: Brooks/Cole.
Rujukan Tambahan
Bennett  A.B.  and Nelson L.T., (1998). Mathematics for elementary teachers: An activity approach.  4th ed. NY:McGraw-Hill.

Brodie, Ross and Swift, Stephen. (2002). New QMaths II. Australia: Nelson Thomson Learning.

Byrne, J. Richard. (2000). Number systems: An elementary approach. New Jersey: Prentice Hall.

Groves, Susie. (2006). Exploring number and space: Reader. Victoria: Deakin University.

Humble, S. (2002). The experimenter’s A-Z of Mathematics: Maths activities with computer support. London: David Fulton.

Miller, C. D.; Heeren, V. E. & Hornsby, E. J. Jr. (1990). Mathematical ideas. 6th ed. USA: Harper Collins.

Mullan, E. et.al. (2001). Maths in action: Mathematics 2. USA: Nelson Thornes.

Nicholson, W. Keith.(2003). Linear algebra with applications. 4th ed. Singapore: McGraw Hill.

Shakuntala Devi.(1984). The book of numbers. Delhi, India: Orient Paperbacks.

Shakuntala Devi. (1986). The joy of numbers. Delhi, India: Orient Paperbacks.

Sullivan, Michael.  (1999). Algebra and Trigonometry. 5th ed. New Jersey: Prentice Hall.
                        
Tipler, M.J. et.al.(2003). New national framework Mathematics. USA: Nelson Thornes Limited.



Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan Rendah)

Kursus Title
 Kurikulum Pendidikan Matematik
(Mathematics Education Curriculum)
Kod Kursus
MTE3102
Kredit
3(3+0)
Jam Interaksi
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat Kemasukan
Tiada
Semester
Satu/ Dua
Hasil Pembelajaran
1.    Menerangkan peranan  Matematik, ahli Matematik dan  guru Matematik
2.    Menjustifikasikan  perkembangan   pendidikan Matematik dan kurikulum Matematik di  Malaysia
3.    Mentafsirkan  kurikulum matematik kebangsaan
4.    Mengenal pasti cara-cara melibatkan diri dalam  perkembangan profesionalisme  guru-guru Matematik
5.    Memupuk minat dan nilai dalam pendidikan Matematik
Sinopsis
Kursus ini memberikan pendedahan kepada pelajar untuk menghayati sejarah dan peranan ahli matematik. Pelajar didedahkan kepada makna, peranan dan nilai dalam matematik serta peranan guru matematik dalam pembangunan profesionalisme kendiri. Pelajar juga akan meneliti pembangunan Kurikulum Matematik di Malaysia.

This course allows students to acknowledge the history and roles of mathematicians. They are exposed to the meanings and roles of mathematics and values in mathematics on top of being familiar with the roles as a mathematics teacher in their own professional development. It also requires students to study the development of the Malaysian Mathematics Curriculum.





Topik
Kandungan
Jam
1

 Pendidikan Matematik  

  • Maksud dan  peranan  Matematik
  • Sejarah dan  peranan  ahli Matematik
  • Tabii (nature) Matematik
  • Nilai-nilai dalam Matematik


9
2
Perkembangan  Kurikulum Matematik

  • Perkembangan  kurikulum Matematik di  Malaysia
·         Pengaruh kurikulum Matematik negara lain terhadap   kurikulum Matematik  Malaysia
·         Polisi-polisi dan program-program  untuk  mengembangkan penguasaan Matematik dalam kalangan murid


9
3
Kajian Kurikulum Matematik Malaysia
  • Lima tonggak  dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik
o   penyelesaian masalah dalam Matematik
o   komunikasi dalam Matematik
o   penaakulan  Matematik
o   perkaitan Matematik
o   aplikasi teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik

  • Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
o   Falsafah  Pendidikan Matematik KBSR 
o   kurikulum matematik sekolah rendah
o   organisasi kandungan konsep matematik pendidikan sekolah rendah dan hubungannya dengan pendidikan pra-sekolah
o    huraian sukatan pelajaran Tahun  1 hingga Tahun  6

  • Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
o   Falsafah  Pendidikan Matematik KBSM  
o   kurikulum Matematik sekolah  
      menengah
o   kajian hubungan antara topik sekolah rendah dan topik sekolah menengah

3








12








3

4
Perkembangan  Profesional  Guru Matematik

  • Wacana akademik 
o   seminar, bengkel, persidangan , buku dan 
            jurnal              
                                                         
  • Badan-badan akademik
o    persatuan guru-guru Matematik   
       NCTM, NUTP,PERSAMA    
                          
  • Peranan guru Matematik
  • Pendidikan sepanjang hayat



6
5
Trenda dan Isu

  • Pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris
  •  Matematik di sekolah bestari
  • TMK dalam pendidikan Matematik

3

Jumlah
45

 
Penilaian
Kerja kursus                50%
Peperiksaan                50%

Rujukan Utama

Dosey, John et. al. (2002). Mathematical methods and modelling    for today’s   mathematics classroom. UK: Brooks/ Cole.

Pritchard, Alan (2005) .Ways of learning. (pp. 1-107).USA: David Fulton.

Smith, K.J. (2001). The nature of Mathematics 9th ed. CA:Thompson Learning.

Rujukan Tambahan
Cathcart , W. G. et. al.(2006). Learning  Mathematics in  elementary and middle schools. (pp. 1-107). USA: Pearson Prentice Hall.

Day, C. (1999). The challenge of lifelong learning. UK: Taylor & Francis.

Gates, P. (2001).  Issues in  Mathematics  teaching. UK: Taylor & Francis Group.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2001). Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Sukatan Pelajaran Matematik. PPK.KPM.


Kementerian Pendidikan Malaysia. (2000). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Sukatan Pelajaran Matematik. Putrajaya: PPK, KPM.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2001). Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah.  Sukatan Pelajaran Matematik Tahun 6. Putrajaya: PPK, KPM.

Ministry of Education Malaysia. (2005). Integrated Curriculum for Secondary School. Curriculum Specifications  Mathematics Form 1 – 4. Putrajaya: CDC, MOE.

Ministry of Education Malaysia. (2005). Integrated Curriculum for Secondary School. Curriculum Specifications  Mathematics Form 5. Putrajaya: CDC, MOE.

Ministry of Education Malaysia. (2002-2006). Integrated Curriculum for Primary School. Curriculum Specifications  Mathematics Year 1-5  Putrajaya: CDC, MOE.

National Council of Teachers of  Mathematics (1991). Professional standards for teaching  Mathematics Reston, Virginia: NCTM.

Orlich, Donald C. et. al. (2001). Teaching strategy:  A guide for effective  instructions. (pp. 75-229). USA: Houghton Mifflin.




Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan Rendah)

Tajuk Kursus
Geometri
Kod  Kursus
MTE3103
Kredit
3(2+1)
Jam Interaksi
60 Jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat Kemasukan
Tiada
Semester
Satu/ Dua
Hasil Pembelajaran
1.    Mengaplikasikan teori transformasi dalam satah geometri seperti putaran, pantulan, translasi dan pantulan geluncuran (glide reflection) dalam seni dan reka bentuk.
2.    Menggunakan TMK seperti Geometer Sketchpad untuk mencipta  teselasi, menyiasat  isometri  dan simetri serta menerokai konsep konik
3.    Mengintegrasikan teknik-teknik asas untuk membina  model geometri
Sinopsis

Kursus ini memberi peluang kepada pelajar untuk menerokai aplikasi geometri. Kursus ini juga membincangkan konsep dalam geometri satah, teselasi, simetri dan transformasi. Selain itu, pelajar juga akan didedahkan kepada geometri 3-dimensi bagi pepejal sekata dan separa sekata. Teknologi maklumat dan komunikasi seperti geometer sketchpad (GSP) akan digunakan sebagai alat untuk menyiasat geometri satah, geometri 3-dimensi dan seksyen konik. Kemahiran praktikal melibatkan pembinaan model geometri ditekankan.
This course provides an opportunity for the students to explore the applications of geometry. It discusses concepts in plane geometry - tessellations, symmetries and transformations. In addition, exposure to 3-dimensional geometry of the regular and semi-regular solids is also highlighted. The use of ICT e.g. geometer sketchpad (GSP) is applied as a tool to investigate plane geometry, 3-dimensional geometry and conic sections. Practical skills involving constructions of geometric models are emphasized.


Topik
Kandungan
Jam

Teori



1
Teselasi Satah
  • Jenis-jenis teselasi
  • Teselasi dan seni
  • Geometri fraktal


5

2

Simetri Satah dan Transformasi
  • Satah isometri
o   putaran
o   pantulan
o   alihan
o   pantulan geluncuran (glide reflection)
  • Simetri satah
  • Kumpulan simetri finit and tujuh pola Frieze


6

3

Pepejal Sekata dan Separa Sekata
·         Lima pepejal platonik
·         Bucu, muka dan sisi
·         Pepejal Archimedes
·         Pepejal Kepler-Poinsot


5
             
             4
Pembinaan Model Geometri
  • Paper engineering
-       model  pop-up
-       teknik pop-up
-       seni dan reka bentuk


6

5
Konik
  • Lokus
  • Parabola
  • Elips
  • Elips dan parabola
  • Parabola, elips dan hiperbola


8


Jumlah Kecil


30




Amali


1
Geometer Sketchpad (GSP)
  • meneroka dan mencipta teselasi
  • melazimkan diri dengan arahan asas GSP
  • menerokai dan mencipta transformasi asas
  • membina kit alat untuk teselasi, isometri satah dan konik.


10

2
Pembinaan Pepejal Platonik
  • pembinaan lima pepejal platonik menggunakan  kertas
  • pembinaan pepejal Archimedes menggunakan kertas
  • pembinaan pepejal Kepler-Poinsot
  • gambar-gambar pepejal yang dibina


6

3
Projek Paper Engineering
  • meneroka dan menganalisis elemen  matematik dalam teknik asas lipatan kertas
  • menganalisis koleksi paper engineering
berbentuk kad, buku dan bungkusan
  • menghasilkan kad pop-up


6

4
Meneroka Konik Menggunakan  TMK Seperti GSP
  • Lokus
  • Parabola
  • Elips dan hiperbola


6

5
Pameran
·         Kit alat bantu GSP untuk teselasi dan isometri
·         Cetakan kentang
·         Projek kejuruteraan kertas


2

Jumlah kecil
30


Jumlah

60




Penilaian
Peperiksaan                40%


Rujukan Utama

Grayson, R. (1995). Using Geometer's Sketchpad to investigate combined transformations. Micromaths. vol.11, no 2, pp 6-13.
Parks, H. et.al. (2000).  mathematics. in life society and the world.  2nd ed.   USA:  Prentice Hall.
Russell,J. (1996). Nets with polyhedra.  mathematics.  Teaching, vol.154,    pp.12-13.
Smith, K. J. (2001).The nature of  mathematics.  Glencoe : McGraw Hill.
Tannenbaum, P. (2004). Excursions in modern  mathematics.5th ed. NJ: Pearson Prentice Hall.

Rujukan Tambahan

Budden, F.J. (1972). The fascination of group. London: Cambridge University Press.
Crowe, D. (1986). Symmetry, rigid motions and  patterns. Arlington,    MA: COMAP, Inc.
Johnson,P. (1992). Pop-up paper engineering. London: Falmer Press.
Pugh, A. (1976). Polyhedra: A visual approach. Berkeley,CA.: University of California Press.
 Schattschneider,D. (1990). Visions of symmetry: Notebooks, periodic  drawings and related works of M.C. Escher. New York: W.H. Freeman.


Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan Rendah)

Tajuk Kursus
 Matematik Keputusan
(Decision Mathematics) 
Kod  Kursus
MTE3104
Kredit
3(3+0)
Jam Interaksi
45 Jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat Kemasukan
Tiada
Semester
Satu/ Dua
Hasil Pembelajaran
1.    Memperihalkan pelbagai alat dalam Matematik Keputusan
2.    Mengaplikasi algoritma Matematik,  algoritma heuristik mengisih, carian, graf, pengaturcaraan linear dan analisis laluan kritikal dalam membuat keputusan
3.    Menjustifikasikan penggunaan alat yang sesuai untuk membuat keputusan dalam Matematik
4.    Mengintegrasikan pengetahuan dan pemahaman Matematik Keputusan dalam menyelesaikan masalah harian
Sinopsis
Kursus ini memperkenalkan pelajar kepada satu lagi cabang Matematik yang berguna. Kursus ini menyediakan maklumat tentang pengenalan kepada matematik keputusan, jenis-jenis carian, pengatucaraan linear, graf, rangkaian, analisa laluan kritikal, algoritma, algoritma heuristik dan kaedah mengisih.
This course introduces students to another useful branch of mathematics. It provides information about introduction to decision mathematics, types of searches, linear programming, graphs, networks, critical path analysis, algorithms, heuristic algorithms and methods of sorting.






Topik
Kandungan
Jam
1
Pengenalan
  • Definisi Matematik Keputusan
  • Alat –alat dalam Matematik Keputusan

1
2
Jenis-jenis carian
  • Algoritma carian linear
  • Algoritma carian indeks berurutan (indexed sequential search algorithm)
  • Algorithma carian binari


4
3
Pengaturcaraan linear
  • Jenis-jenis masalah pengaturcaraan linear
o   penyelesaian infinit
o   kawasan kemungkinan jawapan
o   kawasan kemungkinan takterbatas
o   degenerasi
o   kaedah simpleks dalam pengaturcaraan  linear 


10
4
Graf
  •  Definisi graf, sisi, darjah
  • Jenis-jenis graf
o   graf ringkas
o   walk, trail, path, (kitar) cycle
o   kitaran Hamilton
o   digraph
o   incidence matrix
o   graf planar
o   graf bipartite


3
5
Rangkaian
  • Algoritma Kruskal
  • Algoritma Prim
  • Algoritma Dijkstra


6
6
Analisis laluan kritikal
  • Pengenalan dan definisi analisis laluan kritikal
  • Elemen-elemen rajah rangkaian  :   laluan dami  (dummies), peristiwa, peristiwa utama, simbol
  • Membina  rajah rangkaian
  • Analisis rajah rangkaian
  • Pengurusan resos

11
7
Algoritma
  • Pengenalan dan definisi algoritma
  • Cara-cara mengkomunikasi algoritma


2
8
Algoritm Heuristik
  • Algoritma first-fit
  • Algoritma first-fit decreasing
  • Full bins

4
9
Kaedah mengisih
  • Isihan tukarganti
  • Isihan bubble
  • Isihan shuttle
  • Isihan pantas

4

Jumlah
45
Penilaian
Kerja kursus                50%
Peperiksaan                50%
Rujukan Utama






Parramore, K. et. al (2004). Decision  mathematics 1 D1. 3rd ed. UK. British Library Publication.

Parramore. K. et. al (2004). Decision  mathematics 2 and C. 3rd ed. UK. British Library Publication.
Rujukan Tambahan
 Hebborn , John (2000). Decision  mathematics. UK : Paperback.

Savage, Sam L. (2002). Decision making with insight. UK : Paperback.

Smith, K.J. (2001). The nature of  mathematics. 9th ed. CA: Thompson Learning.














No comments:

Post a Comment