Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan Rendah)
Tajuk Kursus
|
Mengenal Nombor
(Knowing Numbers)
|
Kod Kursus
|
MTE3101
|
Kredit
|
3(3+0)
|
Jam Interaksi
|
45 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat Kemasukan
|
Tiada
|
Semester
|
Satu/ Dua
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Membandingkan perkembangan sistem pernomboran yang
pelbagai.
2.
Menjanakan sistem pernomboran baharu bagi sebarang asas
nombor.
3.
Mengenal pasti ciri-ciri nombor asli, nombor nisbah, nombor bukan nisbah dan nombor nyata.
4.
Melakukan operasi asas ke atas pelbagai set nombor.
5.
Meneroka pelbagai pola nombor dan konsep yang mendasarinya melalui aktiviti
rekreasi.
6.
Menentukan modulus, argumen dan konjugat bagi nombor kompleks.
7.
Menukar nombor kompleks daripada bentuk kordinat
kepada bentuk polar dan sebaliknya.
8.
Mengaplikasi konsep nombor ke dalam aktiviti penyelesaian masalah.
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberikan pendedahan kepada pelajar tentang sistem angka dan asas teori nombor.
Pelajar juga akan menerokai dengan lebih mendalam tentang ciri dan teorem
yang berkaitan dengan nombor asli, nombor nisbah, nombor bukan nisbah, nombor
nyata dan nombor kompleks. Semasa proses pembelajaran, pelajar akan
mengaplikasikan ilmu tentang nombor dalam anggaran kuantiti
In this course
students are exposed to the various numeration systems and also the
elementary number theory. In addition, there is a further exploration into the
sets of natural, rational, irrational, real and complex numbers. In the
process, students will apply their knowledge of numbers in estimation of
quantities.
|
Topik
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Sistem
Pernomboran
·
Sistem pernomboran awal
·
Sistem pernomboran Hindu-Arab
·
Sistem pernomboran yang lain
o bilangan simbol
dan kumpulan dalam pelbagai
asas
o menukar
asas b kepada asas 10 dan sebaliknya
o mencipta
satu sistem pernomboran baharu
(projek)
|
6
|
2
|
Teori Asas
Nombor
·
Sistem nombor
o definisi
o klasifikasi set
nombor nyata
o perwakilan
nombor
|
6
|
3
|
Nombor Asli
o kebolehbahagi (divisibility)
o pemfaktoran
nombor perdana- algoritma Euclid
(The Fundamental Theorem of Arithmetic)
o urutan
Fibonacci dan Golden Ratio
o petak
ajaib
|
12
|
4
|
Nombor Nisbah
|
6
|
5
|
Nombor Bukan
Nisbah
o Hukum hasil darab
o Hukum hasil bahagi
|
6
|
6
|
Nombor Kompleks
·
modulus, argumen dan konjugat bagi nombor kompleks
|
6
|
7
|
Penganggaran Kuantiti
o
nombor bulat
o
pecahan dan
perpuluhan
o
bentuk piawai
o punca kuasa
dua dan surd
|
3
|
|
Jumlah
|
45
|
Penilaian
|
Kerja kursus 50%
Peperiksaan 50%
|
|
Rujukan Utama
|
Groves,
Susie.
(2006). Exploring number and space:
Study guide. Victoria: Deakin University.
Musser,
Gary L.; Burger, William F. & Peterson, Blake E. (2006). Mathematics for elementary teachers. A
contemporary approach. 7th ed. NJ: John Wiley and Sons.
Smith, K. J.
(2001). The nature of Mathematics. 9th
ed. Pacific Grove,
CA: Brooks/Cole.
|
|
Rujukan Tambahan
|
Bennett
A.B. and Nelson L.T., (1998). Mathematics
for elementary teachers: An activity approach. 4th
ed. NY:McGraw-Hill.
Brodie, Ross and Swift, Stephen. (2002). New QMaths II. Australia: Nelson Thomson Learning.
Byrne, J. Richard. (2000). Number systems: An elementary approach.
New Jersey:
Prentice Hall.
Groves,
Susie.
(2006). Exploring number and space:
Reader. Victoria: Deakin University.
Humble, S. (2002). The
experimenter’s A-Z of Mathematics: Maths activities with computer support.
London: David
Fulton.
Miller, C. D.; Heeren, V. E. & Hornsby, E. J. Jr.
(1990). Mathematical ideas. 6th
ed. USA: Harper Collins.
Mullan, E. et.al. (2001). Maths in action:
Mathematics 2. USA:
Nelson Thornes.
Nicholson, W. Keith.(2003). Linear algebra with applications. 4th ed. Singapore:
McGraw Hill.
Shakuntala Devi.(1984). The book of numbers. Delhi, India: Orient Paperbacks.
Shakuntala Devi. (1986). The joy of numbers. Delhi,
India: Orient
Paperbacks.
Sullivan, Michael.
(1999). Algebra and Trigonometry.
5th ed. New Jersey:
Prentice Hall.
Tipler, M.J.
et.al.(2003). New national framework Mathematics.
USA:
Nelson Thornes Limited.
|
Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan Rendah)
Kursus Title
|
Kurikulum Pendidikan Matematik
(Mathematics Education Curriculum)
|
Kod Kursus
|
MTE3102
|
Kredit
|
3(3+0)
|
Jam Interaksi
|
45 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat Kemasukan
|
Tiada
|
Semester
|
Satu/ Dua
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Menerangkan peranan
Matematik, ahli Matematik dan
guru Matematik
2. Menjustifikasikan perkembangan pendidikan Matematik dan kurikulum Matematik
di Malaysia
3. Mentafsirkan kurikulum matematik kebangsaan
4. Mengenal pasti
cara-cara melibatkan diri dalam
perkembangan profesionalisme
guru-guru Matematik
5. Memupuk minat dan
nilai dalam pendidikan Matematik
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberikan pendedahan kepada pelajar
untuk menghayati sejarah dan peranan ahli matematik. Pelajar didedahkan
kepada makna, peranan dan nilai dalam matematik serta peranan guru matematik
dalam pembangunan profesionalisme kendiri. Pelajar juga akan meneliti pembangunan
Kurikulum Matematik di Malaysia.
This course allows
students to acknowledge the history and roles of mathematicians. They are
exposed to the meanings and roles of mathematics and values in mathematics on
top of being familiar with the roles as a mathematics teacher in their own
professional development. It also requires
students to study the development of the Malaysian Mathematics Curriculum.
|
Topik
|
Kandungan
|
Jam
|
||
1
|
Pendidikan Matematik
|
9
|
||
2
|
Perkembangan Kurikulum
Matematik
·
Pengaruh kurikulum Matematik negara lain terhadap kurikulum Matematik Malaysia
·
Polisi-polisi dan program-program untuk
mengembangkan penguasaan Matematik dalam kalangan murid
|
9
|
||
3
|
Kajian Kurikulum Matematik Malaysia
o penyelesaian
masalah dalam Matematik
o komunikasi dalam Matematik
o penaakulan Matematik
o perkaitan Matematik
o aplikasi teknologi
dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik
o Falsafah Pendidikan Matematik KBSR
o kurikulum matematik
sekolah rendah
o organisasi
kandungan konsep matematik pendidikan sekolah rendah dan
hubungannya dengan pendidikan pra-sekolah
o huraian
sukatan pelajaran Tahun 1 hingga
Tahun 6
o Falsafah
Pendidikan Matematik KBSM
o kurikulum Matematik sekolah
menengah
o kajian hubungan antara topik sekolah rendah dan
topik sekolah menengah
|
3
12
3
|
||
4
|
Perkembangan Profesional Guru Matematik
o
seminar, bengkel,
persidangan , buku dan
jurnal
o persatuan
guru-guru Matematik
NCTM, NUTP,PERSAMA
|
6
|
||
5
|
Trenda dan Isu
|
3
|
||
|
Jumlah
|
45
|
||
Penilaian
|
Kerja
kursus 50%
Peperiksaan 50%
|
|||
Rujukan Utama
|
Dosey, John et. al. (2002). Mathematical methods and modelling
for today’s mathematics classroom. UK: Brooks/ Cole.
Pritchard, Alan (2005) .Ways of learning. (pp. 1-107).USA: David Fulton.
Smith, K.J. (2001). The nature of Mathematics 9th ed. CA:Thompson Learning.
|
|||
Rujukan Tambahan
|
Cathcart , W. G.
et. al.(2006). Learning Mathematics in elementary and middle schools. (pp.
1-107). USA:
Pearson Prentice Hall.
Day, C. (1999). The
challenge of lifelong learning. UK: Taylor & Francis.
Gates, P.
(2001). Issues in Mathematics teaching. UK:
Taylor & Francis Group.
Kementerian
Pendidikan Malaysia.
(2001). Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Sukatan Pelajaran Matematik.
PPK.KPM.
Kementerian
Pendidikan Malaysia.
(2000). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Sukatan Pelajaran Matematik.
Putrajaya: PPK, KPM.
Kementerian
Pendidikan Malaysia.
(2001). Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Sukatan Pelajaran Matematik Tahun 6.
Putrajaya: PPK, KPM.
Ministry of
Education Malaysia.
(2005). Integrated Curriculum for
Secondary School. Curriculum Specifications Mathematics Form 1 – 4. Putrajaya: CDC, MOE.
Ministry of
Education Malaysia.
(2005). Integrated Curriculum for
Secondary School. Curriculum Specifications Mathematics Form 5. Putrajaya: CDC, MOE.
Ministry of
Education Malaysia.
(2002-2006). Integrated
Curriculum for Primary School. Curriculum Specifications Mathematics Year 1-5 Putrajaya: CDC, MOE.
National Council of
Teachers of Mathematics (1991). Professional
standards for teaching Mathematics Reston, Virginia:
NCTM.
Orlich, Donald C. et. al. (2001). Teaching strategy: A guide for effective instructions. (pp. 75-229). USA:
Houghton Mifflin.
|
Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana
Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan
Rendah)
Tajuk Kursus
|
Geometri
|
Kod Kursus
|
MTE3103
|
Kredit
|
3(2+1)
|
Jam Interaksi
|
60 Jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat Kemasukan
|
Tiada
|
Semester
|
Satu/ Dua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan teori transformasi dalam
satah geometri seperti putaran, pantulan, translasi dan pantulan geluncuran (glide reflection) dalam seni dan reka
bentuk.
2. Menggunakan TMK seperti Geometer Sketchpad untuk mencipta teselasi, menyiasat isometri
dan simetri serta menerokai konsep konik
3. Mengintegrasikan teknik-teknik asas untuk
membina model geometri
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberi
peluang kepada pelajar untuk menerokai aplikasi geometri. Kursus ini juga
membincangkan konsep dalam geometri satah, teselasi, simetri dan
transformasi. Selain itu, pelajar juga akan didedahkan kepada geometri
3-dimensi bagi pepejal sekata dan separa sekata. Teknologi maklumat dan
komunikasi seperti geometer sketchpad (GSP) akan digunakan sebagai alat untuk
menyiasat geometri satah, geometri 3-dimensi dan seksyen konik. Kemahiran
praktikal melibatkan pembinaan model geometri ditekankan.
This course
provides an opportunity for the students to explore the applications of geometry. It discusses concepts in plane geometry -
tessellations, symmetries and transformations. In addition, exposure to
3-dimensional geometry of the regular and semi-regular solids is also
highlighted. The use of ICT e.g. geometer sketchpad (GSP) is applied as a
tool to investigate plane geometry, 3-dimensional geometry and conic
sections. Practical skills involving constructions of geometric models are
emphasized.
|
Topik
|
Kandungan
|
Jam
|
Teori
|
||
1
|
Teselasi Satah
|
5
|
2
|
Simetri Satah dan Transformasi
o
putaran
o
pantulan
o alihan
o
pantulan geluncuran (glide reflection)
|
6
|
3
|
Pepejal Sekata dan Separa Sekata
·
Lima
pepejal platonik
·
Bucu,
muka dan sisi
·
Pepejal
Archimedes
·
Pepejal
Kepler-Poinsot
|
5
|
4
|
Pembinaan Model Geometri
-
model pop-up
-
teknik pop-up
-
seni dan reka
bentuk
|
6
|
5
|
Konik
|
8
|
Jumlah Kecil
|
30
|
Amali
|
||
1
|
Geometer Sketchpad
(GSP)
|
10
|
2
|
Pembinaan Pepejal Platonik
|
6
|
3
|
Projek Paper Engineering
berbentuk kad, buku dan bungkusan
|
6
|
4
|
Meneroka Konik Menggunakan TMK Seperti GSP
|
6
|
5
|
Pameran
·
Kit alat bantu GSP
untuk teselasi dan isometri
·
Cetakan kentang
·
Projek kejuruteraan
kertas
|
2
|
Jumlah kecil
|
30
|
|
Jumlah
|
60
|
Penilaian
|
Peperiksaan 40%
|
Rujukan Utama
|
Grayson, R. (1995). Using Geometer's Sketchpad to investigate combined
transformations. Micromaths.
vol.11, no 2, pp 6-13.
Parks, H. et.al. (2000). mathematics. in life
society and the world. 2nd
ed.
USA: Prentice Hall.
Russell,J. (1996). Nets with polyhedra. mathematics. Teaching, vol.154, pp.12-13.
Smith, K. J. (2001).The nature
of mathematics. Glencoe :
McGraw Hill.
Tannenbaum, P. (2004). Excursions
in modern mathematics.. 5th ed. NJ: Pearson Prentice
Hall.
|
Rujukan Tambahan
|
Budden, F.J. (1972). The
fascination of group. London: Cambridge University Press.
Crowe, D. (1986). Symmetry,
rigid motions and patterns. Arlington, MA: COMAP, Inc.
Johnson,P. (1992). Pop-up paper
engineering. London:
Falmer Press.
Pugh, A. (1976). Polyhedra: A
visual approach. Berkeley,CA.: University
of California Press.
Schattschneider,D. (1990). Visions of symmetry: Notebooks,
periodic drawings and related works of
M.C. Escher. New York:
W.H. Freeman.
|
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Matematik Pendidikan Rendah)
Tajuk Kursus
|
Matematik Keputusan
(Decision Mathematics)
|
Kod Kursus
|
MTE3104
|
Kredit
|
3(3+0)
|
Jam Interaksi
|
45 Jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat Kemasukan
|
Tiada
|
Semester
|
Satu/ Dua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Memperihalkan pelbagai
alat dalam Matematik Keputusan
2. Mengaplikasi
algoritma Matematik, algoritma
heuristik mengisih, carian, graf, pengaturcaraan linear dan analisis laluan
kritikal dalam membuat keputusan
3. Menjustifikasikan
penggunaan alat yang sesuai untuk membuat keputusan dalam Matematik
4. Mengintegrasikan
pengetahuan dan pemahaman Matematik Keputusan dalam menyelesaikan masalah harian
|
Sinopsis
|
Kursus ini memperkenalkan
pelajar kepada satu lagi cabang Matematik yang berguna. Kursus ini
menyediakan maklumat tentang pengenalan kepada matematik keputusan,
jenis-jenis carian, pengatucaraan linear, graf, rangkaian, analisa laluan
kritikal, algoritma, algoritma heuristik dan kaedah mengisih.
This course introduces students to another useful branch of
mathematics. It provides information about introduction to decision
mathematics, types of searches, linear programming, graphs, networks,
critical path analysis, algorithms, heuristic algorithms and methods of
sorting.
|
Topik
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengenalan
|
1
|
2
|
Jenis-jenis
carian
|
4
|
3
|
Pengaturcaraan
linear
o penyelesaian
infinit
o kawasan kemungkinan
jawapan
o kawasan kemungkinan takterbatas
o degenerasi
o kaedah simpleks
dalam pengaturcaraan linear
|
10
|
4
|
Graf
o graf ringkas
o walk, trail, path, (kitar) cycle
o kitaran Hamilton
o digraph
o incidence matrix
o graf planar
o graf bipartite
|
3
|
5
|
Rangkaian
|
6
|
6
|
Analisis
laluan kritikal
|
11
|
7
|
Algoritma
|
2
|
8
|
Algoritm
Heuristik
|
4
|
9
|
Kaedah
mengisih
|
4
|
Jumlah
|
45
|
|
Penilaian
|
Kerja
kursus 50%
Peperiksaan
50%
|
|
Rujukan Utama
|
Parramore, K. et.
al (2004). Decision mathematics 1 D1. 3rd ed. UK.
British Library Publication.
Parramore. K. et.
al (2004). Decision mathematics 2 and C. 3rd ed.
UK.
British Library Publication.
|
|
Rujukan Tambahan
|
Hebborn ,
John (2000). Decision mathematics. UK : Paperback.
Savage, Sam L. (2002). Decision making with insight. UK : Paperback.
Smith, K.J. (2001). The nature of mathematics. 9th ed. CA: Thompson Learning.
|
No comments:
Post a Comment